zaterdag 31 augustus 2019

Duizenden steekjes en stille momenten...


Ik weet het, de dagen zijn omgevlogen en dagen werden weken maar ik zat heus niet stil hoor!
Zelf zette ik steekjes aan dit lapje met die gekke schaapjes:


En van dat lapje met die knotsgekke schaapjes maakte ik dit rolletje:


Gewoon omdat ik rolletjes maken leuk vind en er nog plaats was in mijn rolletjesvaas!


Nee die duizenden steekjes waren vooral van mijn vriendin Joke aka Johanna uit Zweden!

Zij bracht een bezoek aan een borduurgroep in Waddinxveen en bracht stapels schitterende borduurwerken mee, maar daar hebben jullie als blogsters vast al die jaren al van meegenoten!


Haar schitterende lappen in Rood en Zwart met breipatronen van de Scandinavische landen. En hierboven nog wat gekleurde lappen van Nan van der Storm naast de rode van Joke.


Maar ze wilde ook laten zien dat ze ook in andere kleuren borduurt!


Zij vertelde en de dames waren een héél aandachtig gehoor!


Johanna had niet alleen haar grote borduurwerken bij zich maar ook haar knopen en velen mochten er een uitzoeken, ik was ook een van de gelukkigen!


En Joke vertelde erover aan een aandachtig gehoor:


Ook Nan van der Storm was als verrassing naar het Handwerkcafë gekomen en liet ook enkele van haar creaties zien en bracht ook haar boeken mee:


Deze twee foto's met dank aan het Handwerkcafé!


Maar ik zag daar dus niet alleen borduurwerken van haar, maar ook van de borduursters die eigen werk hadden meegebracht voor de show & tell! Kijk maar mee, die dames maken echt schitterende creaties:


Ik zag meerdere technieken en al was niet alles af, sommige waren adembenemend!


Grote maar ook kleine borduursels lagen op de diverse tafels en ik maakte foto's en bewonderde het werk van al die dames:


Soms lagen ze opgestapeld, maar kon ik het toch niet laten er even een stukje van op de foto te zetten!


Beeldschone creaties en stuk voor stuk perfect afgewerkt! Wow!


Zeg nu zelf, dit is toch schitterend en dan in die zachte lila tint, adembenemd!


Ook het kleurgebruik van deze lange steken lap was bijzonder!


Tot zover Waddinxveen,

Maar naast dit leuke bezoek bracht ik ook een bezoek aan het Museum 40-45 Nu.


Indrukwekkende verzamelingen die het begin waren van dit museum en dan vooral over de menselijke gevolgen en kanten van de oorlog.


Zoals deze lampen die tijdens de verduistering werden gebruikt, zwart geverfd met slechts onderin een klein vlakje open waar het licht door kwam.


Pakketten voor mensen die werden uitgedeeld!


Eén vorm van stil verzet was het dragen van sieraden gemaakt van zilveren muntjes zoals deze!
 Afbeeldingen van het koningshuis waren verboden.


De Duitsers hadden wel goede uitrusting en de beruchte laarzen met spijkers eronder hebben heel wat levens gered want men hoorde ze aankomen!


Bonnen, niet alleen voor voedsel maar voor kleding etc. Maar ook patronen om zelf goedkoop kleding te maken van alles was er door de verzamelaars bewaard!


Hier de heerlijkheden die door de Amerikanen werden uitgestrooid boven een hongerend Nederland.


Heb nog veel meer foto's gemaakt, maar eigenlijk is het niet mogelijk om met foto's alles te laten zien aan jullie wat een indruk dit op mij maakte en ook op een groep kinderen die in een speciale ruimte vragen mochten beantwoorden en erg onder de indruk waren van wat ze zagen. Een bezoek aan dit kleine museum is zeker de moeite waard ook vanwege de film die er wordt getoond, maar het kaartje is geldig voor nog een museum het Rotterdams Gemeentemuseum dus voor deze beide musea is een trip de moeite om naar Rotterdam te reizen zeker de moeite waard!

Fijne dag!!

4 opmerkingen:

Johanna Zweden zei

Wat een leuk artikel Lida
Schrijf alleen even bij de 1ste foto onder jou rol dan de 2 gekleurde van Nan van de Storm zijn, en de middelste zwart/rood van mij is
Vond het super dat je geweest bent
Fijn weekend liefs

conny's quilts en creaties zei

Wat een inspiratie, leuk!

Ineke zei

Wat een leuke dag met een show en tell van Joke! Je laat mooie werkstukken zien, ik geniet ervan. En je knotsgekke schaapjes zijn zo mooi geworden!
Fijn weekend

Truus zei

Wat leuk dat je naar Waddinxveen geweest bent om naar Joke te gaan.
Prachtige werkstukken laat je zien en je schaapjes zijn leuk zo in een rol.
Goed weekend en veel borduurplezier
groetjes, Truus uit Drenthe