vrijdag 31 mei 2013

Tassen etc.....!

De wandeling in Amsterdam naar de Herengracht had als doel het Tassenmuseum Hendrikje, dat daar in een prachtig pand is gevestigd:





En waar ik bij binnenkomst meteen verliefd werd op een tas! Ja sorry hoor, maar het was wel de meest Hollandse tas die je kunt bedenken en dan niet die in rood, wit en blauw met een oranje kroontje als tassenhanger, maar dit geweldige exemplaar:


Is hij niet geweldig, deze gave rode tulp! Later zagen we een rood met zwart exemplaar in het museum:



Helaas ik had deze expres met kaartje gefotografeerd zodat ik de naam van de ontwerpster kon lezen, maar door het glas is het helaas niet goed leesbaar! Maar via Google vond ik toch haar naam en site: Linda van der Poel.
Naast deze tulpentassen waren er ook sleuteletuis  en portemonnees in dit model verkrijgbaar, maar ook prachtige tassen in de vorm van rozen!

In de collectie is echt van alles te vinden! Je gaat (eventueel met de lift) naar de derde verdieping waar de oudste tassen ten toon gesteld zijn en daar vind je echt van alles, gehaakte en gebreide tassen zoals het communie tasje hier links! Of de handtas van Prinses Liliane van België, met daaronder de reistas van Koning Willem III, met daar weer onder de reistas van Prins Bernhard met zilveren doppen, dekseltjes en doosjes, alles gegraveerd met de B en een kroontje erboven! Zowel de tas van Willem als van Bernard zijn van Duitse makelij.


Maar ergens ander lag weer dit mandje met deze prachtige gouden en ivoren handwerkspulletjes, helaas mocht ik niet flitsen dus de kleuren zijn niet allemaal even duidelijk!

Natuurlijk was er ook een schitterende verzameling zilveren beugeltassen:


Hier heb ik toch even de flitser gebruikt (per ongeluk tegen het knopje gestoten) en dan zie je twee prachtige exemplaren, de linker is van Rotterdams fabricaat. We vergeten wel eens dat er vroeger door heel Nederland zilversmeden werkzaam waren en er dus niet alleen in Schoonhoven en Amsterdam prachtige creaties werden gemaakt.

Maar als je de bovenverdieping hebt bewonderd (daar ben je gauw een uur mee zoet!) daal je af naar de verdieping eronder en daar vind je weer andere prachtige exemplaren:


Van allerlei materialen werden ze gemaakt, leer, plastic, metalen en stoffen tassen waren er te bewonderen, hierboven een aantal vintage modellen!


De tassen hierboven waren stuk voor stuk geborduurd en schitterend gemaakt, maar ook het oude buideltje hieronder geeft mij inspiratie!


Er waren ook heel bijzondere tassen of moet ik zeggen van heel bijzondere voormalige eigenaren! Kijk maar eens naar deze leuke:


Op de foto zie je Hillary Clinton met dit schattige poesje/avondtasje! En hieronder een tas van Liz Taylor:


Maar ook een jongere generatie is vertegenwoordigd in de persoon van Madonna:


Is dit alles? Welnee, momenteel is er op de onderste verdieping een  speciale tentoonstelling van houten schooltassen en je kunt er zelfs een kopie van kopen, wel even een dikke portemonnee mee nemen:


Oh en voor de liefhebbers van zilveren gebruiksvoorwerpen,
er hangen meerdere prachtige Chatelaines
er zijn goed gevulde reiskoffers en er is dus ook een winkel waar je leuke dingen kunt kopen, van goedkoop tot heel duur (Tulptas € 185,-, boekenlegger € 2,95). Nee ik laat jullie echt niet alles zien wat ik op de korrel heb genomen, dat is niet de bedoeling van dit logje! Het is meer als aanmoediging bedoeld om eens gezellig naar Amsterdam te gaan en dit geweldig leuke en goed toegankelijke museum met een bezoekje te vereren!

Ter afsluiting kun je genieten in het restaurant van een heerlijk kopje koffie met uitzicht op de mooi aangelegde tuin van het museum, waar achteloos  een tas bij de bank is blijven staan:



Fijne dag!

20 opmerkingen:

Unknown zei

Ik moet zo lachen ik woon in Amsterdam en ik wist niet eens dat het museum er was maar wat een pracht moois allemaal ik ga zeker ook een keer een kijkje nemen die tulp tas vind ik wel heel mooi

dank je wel voor de rondleiding

Groetjes Nellie

Anoniem zei

Nooit geweten dat er in Amsterdan een tassenmuseum was. Wat leuk zeg en wat hebben ze een mooie tassen tentoongesteld.

yvonne zei

Die beugel tasjes trekken toch mijn aan dacht !!!
Wat een mooi museum is dat daar !!!
gr yvonne

FLR zei

Nog meer redenen om weer eens naar Amsterdam te gaan......bedankt voor de foto´s!
groetjes
Francisca

mieke zei

Hele leuke foto's en tassen.
De tulpentas is zeker heel grappig.
Ik ga zo op haar site kijken.
grtjs Mieke

Miranda zei

Wat heerlijk dat ik weer "mee" mag met jullie naar het prachtige Amsterdam...want ook het vorig blogje heb ik weer even gelezen. Geweldig zijn dit soort leuke musea toch!!!! Wat een keuze is alle soorten en maten...ik krijg spontaan inspiratie bij die tulptas...dus wie weet...
Groetjes en hopelijk krijgen we vandaag weer wat zon!

Anoniem zei

(Wel 'anoniem, maar niet helemaal' ik heb nl zelf nog geen weblog)

Dag Lida,

Wat een leuke weblogje is dit geworden met al die mooie Foto's. Een tassen museum, daar zou ik een keer met mijn buuf naar toe moeten gaan, haar bijnaam is / was Na-tas- ja. :-).

En het is niet gek om af en toe eens je eigen woonplaats te gaan bekijken alsof je een toerist bent.

Groetjes van Jantje.

marcella zei

een prachtig kijkje in het tassenmuseum, dank je wel!

Anoniem zei

Dakjewel voor deze uitgebreide rondleiding door het museum-heb genoten van al het moois en bijzondere dat er ligt.
goed weekend
groetjes,Truus uit Drenthe

liefdevoortextiel zei

Wat zijn ze allemaal prachtig, vooral de geborduurde tassen.

Anoniem zei

Wat heb ik genoten. Dank je wel dat we mogen meegenieten. Groetjes Wilma

katrien zei

Wat leuk al die tassen.

Frederika zei

Dat zijn echt leuke tasjes.
Een idee om te onthouden
Goetjes Frederika

Conny's-blog zei

Leuk even mee genoten van het bezoek aan het tassenmuseum. Er zitten mooie dingen tussen hoor, zoals die tulpentas en beugeltjes blijven toch mooi...............liefs.Conny

Evelyne zei

Je hebt er oog voor, wat een prachtige tulpen tas!
Leuk museum met prachtige exemplaren.

Mooi weekend, Evelyne

Willeke de la Chambre zei

Geweldig! Oh ja toen ik die Tulp tas zag wist ik al dat die nog steeds te koop zijn. Ik heb ooit voor een Finse winkel modeshows gelopen en zij verkochten die ook. Enig.
Ik moet met dochterlief (die in een tassenwinkel staat, ook maar eens naar dit museum Enig!!!

groetjes,

Guusje, zei

Wat een mooiskun je daar zien. Bdankt voor de foto's wie weet ga ik er ookooit een keer naartoe.

GRANNY'S HOUSE zei

Schitterend Lida, vooral dat Tulpentasje.

Groetjes
Ines

Marga (MarPie) zei

Ben er ook geweest wat jaartjes terug, maar heerlijk genoten toen ook al.
Tulpentas is inderdaad een plaatje.

Groetjes,
Marga♥

marijna zei

Wat mooi allemaal. Het is de moeite wel waard om daar voor naar Amsterdam te gaan. Bewdankt voor je leuke rondleiding.