dinsdag 14 augustus 2012

Plompje!!

Gisteren toch even naar de zolder geklommen, daar begonnen met het aankleden van mijn Plompje! Eerst een restant tussenvulling op maat geknipt en dat rond de mooie zware steen gewikkeld die ik van DSIL kreeg:


Jullie zien dat ik er een aardig dikke laag om heb gewikkeld, die daarna met steekjes werd dicht genaaid:


Ondertussen werd het mij toch te warm boven en dus alles mee naar buiten genomen waar ik er dit nette pakje van maakte! Daarna een stevige lap gepakt en die om de tussenvulling genaaid:


Zo de basis voor Plompje is klaar en dus moet ik gaan meten, de omtrek, de breedte, de hoogte en de lengte:

 


 

     Ik maakte er een tekening van:


Toen zocht ik een stuk borduurstof uit en bracht daar de tekening op over met een rode draad:


Nog even het midden aangegeven en ik kan beginnen met het leukste deel: Patroontjes zoeken en borduren! Zal hem vandaag even afwerken met een zigzag steekje tegen het rafelen! Ben er alleen nog niet uit welke kleur ik ga gebruiken, het rood wat je hierboven ziet of dit wit:


Omdat ik mijn Plompje echt wil gaan gebruiken bij het quilten zal rood wel verstandiger zijn, maar als je hem alleen voor de sier wil maken, dan kun je dus ook een lichtere ondergrond gebruiken en met lichte garens werken! Natuurlijk hoef je hem niet persé te borduren, vroeger werden ze ook afgewerkt met stevige stoffen en ik denk dat een mooi Japans stofje met een applicatie ook erg leuk zal staan!
Zo straks naar de tandarts en dan naar Mams, hoop dat ze nu wel mee kan gaan winkelen, maar anders haal ik wel wat voor haar op zicht!

Fijne dag!

24 opmerkingen:

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Leuk Lida, heel erg leuk. heerlijk die duidelijke uitleg. Borduren lijkt mij het leukst en dan met rood. Ohh, ik denk dat ik er binnenkort ook mee ga beginnen. Ik kan je nu mooi volgen.
Prettige dag vandaag, hopen dat je moeder een beetje is opgeknapt enne sterkte bij de tandarts.......

groetjes

Wietske

Elly's freubel hoekje zei

Wat een leuk idee Lida
Je begin ziet er alvast super uit
En het vervolg is zeker aan je toevertrouwd!
Brrr de tandarts...succes
En je moeder, hopelijk kunnen jullie lekker effe statten
Grtjs, Elly

susana zei

Wordt erg leuk, ben benieuwd welke kleur je gaat kiezen,
groetjes Susi

Berna zei

Waarschijnlijk heb ik iets gemist maar wat is een plompje? Het ziet er indrukwekkend uit.
Geniet van buiten vandaag.

GRANNY'S HOUSE zei

Ben benieuwt hoe je plompje gaat worden.
Je hebt trouwens niet stil gezeten tijdens mijn vakantie ;-)

Groetjes
Ines

AnitaS zei

Sterkte bij de tandarts. Ik hoop dat je moeder nu mee kan. Ik ben gek op rood bordurwerk.

Jeanny zei

Succes ermee, hij wordt beslist leuk, mijn voorkeur zou naar rood uitgaan.
Fijne dag.

dineke zei

Hoewel ik gek ben op rood borduurwerk zou mijn voorkeur weer uitgaan naar wit. Dat vind ik zo'n mooie combinatie, beige met wit. Hopelijk een gezellig stadstapdagje, groetjes, Dineke.

Chris zei

Succes met plompje, maar vooral ook met je kostbare mams!

liefdevoortextiel zei

Tot dusver ziet het er al veel belovend uit. Mijn voorkeur zou ook rood zijn.

Anoniem zei

Geen deurstop maar een quiltstop!
Ook bijzonder, succes ermee.

Frederika zei

Ziet er nu al leuk uit. Ik kan me indenken dat je rood wilt gebruiken als hem gaat gebruiken.
Ik zie dat er al iemand anders vroeg wat een plompje is. Ik heb namelijk ook geen idee.
Groetjes Frederika

Nuestras meriendas y manualidades zei

Hola Lida
siempre con un proyecto entre manos
Saludos Mayte

Hubertine zei

Oke!! Plompje?
Ben gelukkig niet de enige die gefascineerd heeft zitten lezen hoe jij jouw plompje maakt! Een schootkussen bij het quilten, een zware steen? Ben benieuwd! Fijne dag met je mama!
Groetjes,
Hubertine

Marjan zei

Dat wordt mooi, Lida! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Ageeth Dorsman zei

Al weet ik nog steeds niet, waar je
hem nu precies voor gebruikt (maar dat
is dan wel weer spannend, ik wacht af
op de ontknoping...), ik vind het
wel een erg mooi "ding", zo'n plombe.
Ga maar snel doorborduren (staalblauw
is trouwens ook mooi), dan kan ik zien
wat het eindresultaat is, en waarvoor
je hem gebruikt! Ben zo benieuwd.
Groetjes van Ageeth

Inge zei

Jij pakt dat plompje-gebeuren tenminste professioneel aan! Wordt vast een pracht exemplaar.

Fijne dag,
Inge

petronella zei

Maakt niet uit welke kleur je gebruikt, hij wordt vast mooi!!

marga zei

Je maakt er echt iets mooi's van plompje.
En was het niet te erg bij de tandarts.
groeten
Marga

Home and Lifestyle zei

Nog nooit van een plompje gehoord, dus ik hoop dat het in de komende posten helder wordt hihi!

Fijne avond! Lieve groet, Ingrid

Hilde zei

Met een rood borduurtje kan je zeker niet missen! Veel plezier verder met de afwerking.

Ada Plouvier-Kopitopoulou zei

Ben benieuwd!

Anoniem zei

Gelukkig weet ik ook nu eindelijk wat een plompje is en waarvoor hij dient. De rode draad vind ik het mooiste. Wit is zo besmettelijk.
Grtjs Wilma

Ria zei

Wat leuk Lida zo'n plompje. Ik had er nog nooit van gehoord en ben heel benieuwd hoe het werkt, want ik kan me er nu nog niet veel bij voorstellen. Borduren zou ik in het rood doen, maar alle kleuren worden mooi. Groetjes Ria